Ineens gebeurt het. Wanneer je je telefoon of tablet erbij pakt, lees je een vreemde melding op het beeldscherm. ‘Ongeldige simkaart’ is er te lezen. En hoewel je er vrij zeker van bent dat er wel degelijk een simkaart in je iPhone of iPad aanwezig is, geeft het apparaat toch aan dat dit niet zo is. Wat nu?
De melding ‘Ongeldige simkaart’ of ‘Geen simkaart’ op de iPhone of iPad is een veel voorkomend probleem waar Apple-gebruikers mee te maken krijgen. Het is bovendien een algemeen probleem, dat bij een telefoon van elk willekeurig merk kan gebeuren. Soms komt de melding tevoorschijn nadat het toestel is gevallen, anderen keren gebeurt het plotseling terwijl het langere tijd niet gebruikt is. Hoe dan ook, het kan behoorlijk frustrerend zijn als je vanwege dit probleem je smartphone of tablet niet kunt gebruiken.
‘Ongeldige simkaart’ of ‘Geen simkaart’
Als je de melding krijgt dat er geen of een ongeldige simkaart aanwezig is, dan is dit het stappenplan om te volgen:
- Controleer of de simkaart aanwezig is in het apparaat
- Herstart de iPhone of iPad
- Verwijder de simkaart uit de simkaarthouder en plaats de simkaart vervolgens weer terug
- Log in op de app van je provider of je abonnement nog actief is
- Check of er een update van de aanbiederinstellingen beschikbaar is
- Probeer een andere simkaart
Simkaart verwijderen en terugplaatsen
Bij het verwijderen en terugplaatsen van de simkaart in de iPhone en iPad zijn er een aantal dingen waarop je moet letten en dingen die je moet doen:
- Haal de simkaart voorzichtig uit het apparaat
- Bekijk of de simkaart niet beschadigd is
- Zorg ervoor dat de simkaarthouder volledig in het apparaat zit
- Plaats de simkaarthouder erin zodat deze niet beweegt
- Gebruik geen simkaarthouder van een ander iPhone- of iPad-model